Nieuwsagentschap

Europa bereikt akkoord over schonere vliegtuigbrandstoffen

ENERGIETRANSITIE
Alle nieuws

Meer nieuws

ECONOMIE

Een kwart van de elektrische auto’s die dit jaar in Europa worden verkocht, zal in China geproduceerd zijn, blijkt uit een analyse van milieudenktank T&E. Hogere importheffingen kunnen helpen, maar de Europese fabrikanten moeten vooral sneller elektrificeren om te overleven.

ECONOMIE

Sinds het Klimaatakkoord van Parijs in 2015 hebben Europese banken 256 miljard euro gepompt in aan sectoren die een bedreiging vormen voor bossen. De financiële sector vormt een blinde vlek voor het Europese klimaat- en milieubeleid, zegt Greenpeace.

OORLOG IN OEKRAÏNE

Litouwen en andere Oost-Europese lidstaten bepalen niet vaak de politieke agenda in Europa. Tijd om daar verandering in te brengen? “Litouwen waarschuwt al sinds 2008 dat Rusland Oekraïne wil innemen”, zegt Viktoriia Lapa, expert Internationaal Recht aan het Institute for European Policymaking.

AFVAL

In 2022 werd maar liefst 62 ton elektronisch afval gegenereerd. Dat cijfer blijft stijgen met zo’n 2,6 miljoen ton per jaar, en de recyclage loopt hopeloos achterop.

MOBILITEIT

Een plafond op het aantal vluchten van en naar Brussels Airport en een verbod op nachtvluchten levert 400 miljoen euro aan gezondheidswinsten op, zonder significant banenverlies. Dat is de conclusie van een studie door Transport & Mobility Leuven.

KLIMAAT

De transportsector vergroent veel trager dan de rest van de Europese economie. Zonder ingrepen kan de sector tegen 2030 zelfs goed zijn voor bijna de helft van de hele Europese uitstoot. “Europa moet zijn transportprobleem ernstig beginnen nemen”.

VERVUILING

Europese lidstaten en het parlement hebben een akkoord bereikt over uitstootnormen voor vrachtwagens op diesel. Die worden tegen 2040 zo streng dat er waarschijnlijk nauwelijks nog nieuwe dieseltrucks op de markt zullen komen.

ZUID-CHINESE ZEE

De voorbije weken stapelden de incidenten zich op in de Zuid-Chinese Zee, een belangrijk gebied dat door verschillende landen wordt opgeëist. Volgens westerse bondgenoten moeten de wateren voor iedereen toegankelijk zijn, maar Peking ziet dat helemaal anders. China-kenner Edward Sing Yue Chan biedt meer inzicht in het Chinese standpunt omtrent het omstreden gebied.

Selecteer een continent
voor meer nieuws

IPS News logo