Energieprojecten met een capaciteit van 1700 gigawatt zitten vast in Europa door een ouderwets stroomnet. Veel netbeheerders gaan nog uit van verouderde scenario’s en veronderstellingen, blijkt uit onderzoek.
De Amerikaanse importtarieven zullen de opmars van hernieuwbare energie in de VS hinderen, maar kunnen wereldwijd weinig roet in het eten gooien. Dat stelt klimaatorganisatie 350.org na een eerste analyse.
Na jaren van dalingen stijgt zelfs in industrielanden de vraag naar energie. De wereld heeft vooral nood aan elektriciteit, en om die te produceren gebruiken we ook meer gas, steenkool en kernenergie.
Europa zal dit jaar 20 miljoen ton CO2 besparen dankzij de opmars van elektrische auto's, blijkt uit cijfers van transport-en milieukoepel T&E. De snelle groei van de luchtvaart dreigt wel roet in het eten te gooien.
Vorig jaar steeg de gemiddelde temperatuur voor het eerst boven anderhalve graad Celsius vergeleken bij het pre-industriële niveau. Wat betekent dat wereldwijd voor de landbouw en voor ons voedsel?
Zeshonderd miljoen Afrikanen hebben geen toegang tot stroom. Start de groene en rechtvaardige energietransitie bij hen, schrijven juristen Oyeniyi Abe en Victor Azubike.
De opwarming van anderhalve graad Celsius is bereikt, dus moet de klimaatwetenschap anders naar de toekomst kijken, schrijft klimaatexpert Aditi Mukherji. Als auteur bij het IPCC steekt ze ook een hand in eigen boezem: “De tijd om inzichten te leveren is voorbij, nu is bruikbare, bewezen en toekomstgerichte wetenschap nodig die de weg effent naar effectief handelen.”
Scouts en Gidsen Vlaanderen roept alle groepen op om duurzaam op kamp te trekken. Al vijftig groepen hebben een charter ondertekend waarin ze beloven zonder het vliegtuig op kamp te trekken.
Er zou een gigantische hoeveelheid natuurlijke waterstof in de grond zitten. Geologen kleven er een cijfer op: 5600 miljard ton. Zelfs een fractie van die voorraad kan de mensheid eeuwenlang van energie voorzien.
Recycling van grondstoffen uit batterijen kan tegen 2030 tot een kwart van de nieuwe elektrische auto's in Europa ondersteunen, zegt milieukoepel Transport & Environment (T&E). De EU en het Verenigd Koninkrijk dreigen de boot echter te missen omdat veel lokale recyclingprojecten niet levensvatbaar zijn zonder steun.