Europese grootsteden verzetten zich tegen de plannen van de EU om lagere Amerikaanse autonormen te accepteren. Dat zal leiden tot een toestroom van gevaarlijkere voertuigen en meer vervuiling, waarschuwen Parijs, Brussel en Amsterdam.
De CO2-uitstoot van plug-in hybride auto’s is in werkelijke omstandigheden bijna vijf keer hoger dan officiële tests suggereren. Dat blijkt uit de analyse van cijfers van het Europese Milieuagentschap.
Chili gaat walvissen en dolfijnen in de eigen wateren beter beschermen tegen aanvaringen met schepen. De officiële zeekaarten krijgen zones waar het scheepvaartverkeer trager moet.
De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft de omgevingsvergunning voor Brussels Airport vernietigd vanwege procedurefouten. Bond Beter Leefmilieu juicht het nieuws toe, maar betreurt dat de beslissing niet gebaseerd is op inhoudelijke argumenten.
Sinds ze zichzelf tot 'klimaatbank' heeft uitgeroepen, leende de Europese investeringsbank voor 7 miljard euro aan nieuwe wegeninfrastructuur en de uitbreiding van luchthavens. Dat blijkt uit een analyse door milieu- en transportkoepel T&E.
Meer dan 110 miljoen Europeanen - of ruim 1 op de 5 - wordt blootgesteld aan ongezonde niveaus van verkeerslawaai. Het Europees Milieuagentschap pleit voor strengere normen en meer aandacht voor het probleem.
De motorkap van een gemiddelde Europese auto wordt elk jaar een halve centimeter hoger, vooral dankzij het succes van SUV’s. De impact op de verkeersveiligheid, en met name kinderen, is groot.
Na jaren van gestage afname is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in Europa vorig jaar licht gestegen. Bij bestelwagens is die toename nog groter, blijkt uit voorlopige cijfers van het Europese Milieuagentschap (EEA).
Volledig elektrische vrachtwagens zijn in sommige regio’s al goedkoper in gebruik dan dieseltrucks, blijkt uit Brits onderzoek. Als de overheid het slim speelt, kan dat ook in Europa snel gebeuren.