De motorkap van een gemiddelde Europese auto wordt elk jaar een halve centimeter hoger, vooral dankzij het succes van SUV’s. De impact op de verkeersveiligheid, en met name kinderen, is groot.
Veel maaltijdbezorgers en chauffeurs in de ‘gig-economie’ kampen met voortdurende stress over hun inkomen en oneerlijke feedback. Ze wachten vaak urenlang onbetaald op een ping van de app, blijkt uit onderzoek in Groot-Brittannië.
Sociale media kunnen een grote hulp zijn voor wetenschappers om de reactie van diersoorten op de klimaatverandering te volgen.
Van Harry Potter, Spiderman of Gandalf denken we vaker dat ze onze politieke voorkeuren delen, terwijl we van schurken als Darth Vader of Cruella de Vill het omgekeerde denken. Het lijkt een banaal onderzoek, maar het kan wel belangrijke gevolgen hebben voor de democratie, zeggen de auteurs.
Meer dan 110 miljoen Europeanen - of ruim 1 op de 5 - wordt blootgesteld aan ongezonde niveaus van verkeerslawaai. Het Europees Milieuagentschap pleit voor strengere normen en meer aandacht voor het probleem.
De motorkap van een gemiddelde Europese auto wordt elk jaar een halve centimeter hoger, vooral dankzij het succes van SUV’s. De impact op de verkeersveiligheid, en met name kinderen, is groot.
Na jaren van gestage afname is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in Europa vorig jaar licht gestegen. Bij bestelwagens is die toename nog groter, blijkt uit voorlopige cijfers van het Europese Milieuagentschap (EEA).
Volledig elektrische vrachtwagens zijn in sommige regio’s al goedkoper in gebruik dan dieseltrucks, blijkt uit Brits onderzoek. Als de overheid het slim speelt, kan dat ook in Europa snel gebeuren.