“De luchtvaart kan de opwarming van de aarde nog meer doen toenemen”. Tot deze conclusie komen Britse onderzoekers die gedurende twee jaar het effect van 'niet-CO2-uitstoot' in de luchtvaart bekeken, stoffen zoals stikstofoxiden en waterdamp.
Na alle regen in de afgelopen weken zou je het misschien niet meteen zeggen, maar volgens nieuwe data van de Verenigde Naties rukt droogte overal ter wereld op: “Er zijn weinig gevaren die meer levens eisen en meer economisch verlies veroorzaken.”
Lage inkomenslanden willen economisch vooruit en goede infrastructuur, zoals een degelijk transportsysteem, is daarvoor noodzakelijk. De groei van deze landen zal ook de mondiale CO2-uitstoot verhogen, stellen mobiliteitsexperts. In een paper die ze naar aanleiding van de huidige klimaattop lanceren, tonen ze het enorme potentieel van het spoor voor duurzame groei en energie-efficiëntie.
De COP28-klimaattop opent al meteen met een doorbraak: de goedkeuring van een langverwacht fonds voor verlies en schade. Milieu- en ontwikkelingsorganisaties juichen de “historische beslissing” toe.
Tegenwoordig werken velen op afstand, ook wetenschappers. Dat blijkt echter te leiden tot minder baanbrekende ontdekkingen of doorbraken, stellen onderzoekers in Nature.
Wie in een auto over de snelweg rijdt, vertoont een hogere bloeddruk, en dat effect kan zeker 24 uur aanhouden. Dat blijkt uit een Amerikaans experiment.
Bij de start van de Klimaattop in Dubai komt de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) met nieuwe cijfers, en die zijn niet geruststellend voor de onderhandelaars. 2023 wordt het warmste jaar ooit gemeten, en de zeespiegelstijging en CO2-concentratie zijn nog nooit zo hoog geweest.
Er is geen wetenschappelijk verband te vinden tussen internetgebruik en het niveau van mentaal welzijn in de maatschappij. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek door de Universiteit van Oxford.
Donderdag start in Dubai een - alweer cruciale - VN-klimaattop. Begrippen als INDC’s, emissiehandel en loss and damage zullen ons dus weer twee weken lang om de oren vliegen. Tijd voor een opfrissing van ons klimaatjargon.
Drones worden steeds vaker gebruikt in oorlogsgebied, maar niet enkel als wapen. Handicap International zet ze ook in om mijnen en andere explosieven op te sporen, die lang na een conflict slachtoffers kunnen blijven maken.