Nieuwsagentschap

Visbestanden zijn er nog veel slechter aan toe dan gedacht

VISSERIJ
Alle nieuws

Meer nieuws

GEZONDHEID

Het succes van mRNA-technologie in de strijd tegen covid-19 doet de wetenschap dromen van een gelijkaardig vaccin tegen tuberculose. Zo’n vaccin kan meer dan een miljoen mensenlevens per jaar redden.

TECHNOLOGIE

Het gebruik van kunstmatige intelligentie in het rechtssysteem is wereldwijd in opmars. Maleisië rondt net een landelijke test af waarbij een digitaal systeem de strafmaat aanbeveelt. Maar critici zeggen dat kunstmatige intelligentie geen partij is voor het beoordelingsvermogen van menselijke rechters.

ENERGIETRANSITIE

Ondanks de globale onzekerheden, zette hernieuwbare energie zijn groei in 2021 gestaag voort. Een ongeziene 81 procent van alle nieuw gebouwde capaciteit was groen, blijkt uit nieuwe data van het Internationale Agentschap voor Hernieuwbare Energie (IRENA).

TOERISME

Het toerisme in Cambodja komt heel voorzichtig opnieuw op gang. Dat blijkt uit een rapport van de overheid over het eerste kwartaal van 2022. Maar het herstel gaat traag en de Chinese toeristen blijven voorlopig weg. Ook de oorlog in Oekraïne kan een negatieve impact hebben in Zuidoost-Azië, zeggen experts.

GEZONDHEID

Als we minder tijd voor de buis doorbrengen, kan het aantal gevallen van de meest dodelijke hartziekte met 10 procent dalen. Dat stellen wetenschappers aan de Universiteit van Cambridge in een nieuwe studie.

WORLD ECONOMIC FORUM

In een snijdend rapport legt Oxfam bloot hoe de covid-19-pandemie de superrijken nog rijker maakte terwijl armoede miljoenen meer mensen in de klauw kreeg. Het rapport wordt vandaag gelanceerd terwijl miljardairs voor het eerst sinds corona terug samenkomen op het World Economic Forum in het Zwitserse Davos.

VOEDSELCRISIS

Landbouworganisaties wereldwijd bundelen de krachten in de zoektocht naar droogtebestendige gewassen voor boeren in het Zuiden, nu een wereldwijde voedselcrisis de meest kwetsbare gemeenschappen bedreigt.

ECONOMISCHE TRANSITIE

Steeds meer bedrijven beginnen hun producten te labelen om de klimaatimpact ervan te laten zien. Maar hebben consumenten - en vooral het klimaat - daar een boodschap aan?

Selecteer een continent
voor meer nieuws

IPS News logo