Nieuwsagentschap

Vuilste vliegmaatschappijen in EU kregen voor honderden miljoenen aan uitstootrechten gratis

KLIMAATBELEID
Alle nieuws

Meer nieuws

ENERGIE

De Europese Unie en de G7 moeten de invoer van Russich gas verbieden, zeggen ruim 280 Europese, internationale en Oekraïense ngo’s in een open brief. Dat is volgens hen de belangrijkste hefboom om verdere Russische agressie in Europa te voorkomen.

RUSLAND

Alexei Navalny is dood maar zijn nalatenschap niet, zegt Ruslandkenner Robert Horvath naar aanleiding van het overlijden van de grootste opposant van het Poetin-regime. “Navalny had een visie van een democratisch Rusland, een beeld dat Poetin deed verstijven van angst.”

MIGRATIE

In 2023 duwden Europese lidstaten meer dan 300.000 migranten illegaal terug over de buitengrenzen van de EU, zonder hun recht op asiel na te gaan. Dat stelt solidariteitskoepel 11.11.11 in zijn laatste rapport. 

GEZONDHEID

De Europese Unie verbiedt voortaan tandvullingen met amalgaam, een stof die vanwege zijn uiterlijk ook wel ‘zilvervulling’ wordt genoemd. Dat is een belangrijke stap om kwikvervuiling tegen te gaan, zeggen milieuverenigingen.

VERVUILING

Europese lidstaten en het parlement hebben een akkoord bereikt over uitstootnormen voor vrachtwagens op diesel. Die worden tegen 2040 zo streng dat er waarschijnlijk nauwelijks nog nieuwe dieseltrucks op de markt zullen komen.

ZUID-CHINESE ZEE

De voorbije weken stapelden de incidenten zich op in de Zuid-Chinese Zee, een belangrijk gebied dat door verschillende landen wordt opgeëist. Volgens westerse bondgenoten moeten de wateren voor iedereen toegankelijk zijn, maar Peking ziet dat helemaal anders. China-kenner Edward Sing Yue Chan biedt meer inzicht in het Chinese standpunt omtrent het omstreden gebied.

KLIMAAT

“De luchtvaart kan de opwarming van de aarde nog meer doen toenemen”. Tot deze conclusie komen Britse onderzoekers die gedurende twee jaar het effect van 'niet-CO2-uitstoot' in de luchtvaart bekeken, stoffen zoals stikstofoxiden en waterdamp.

MOBILITEIT

Lage inkomenslanden willen economisch vooruit en goede infrastructuur, zoals een degelijk transportsysteem, is daarvoor noodzakelijk. De groei van deze landen zal ook de mondiale CO2-uitstoot verhogen, stellen mobiliteitsexperts. In een paper die ze naar aanleiding van de huidige klimaattop lanceren, tonen ze het enorme potentieel van het spoor voor duurzame groei en energie-efficiëntie.

Selecteer een continent
voor meer nieuws

IPS News logo