Nieuwsagentschap

Boomkorvisserij even vervuilend als luchtvaart

VISSERIJ
Alle nieuws

Meer nieuws

GEZONDHEID

Het succes van mRNA-technologie in de strijd tegen covid-19 doet de wetenschap dromen van een gelijkaardig vaccin tegen tuberculose. Zo’n vaccin kan meer dan een miljoen mensenlevens per jaar redden.

TECHNOLOGIE

Het gebruik van kunstmatige intelligentie in het rechtssysteem is wereldwijd in opmars. Maleisië rondt net een landelijke test af waarbij een digitaal systeem de strafmaat aanbeveelt. Maar critici zeggen dat kunstmatige intelligentie geen partij is voor het beoordelingsvermogen van menselijke rechters.

ENERGIETRANSITIE

Ondanks de globale onzekerheden, zette hernieuwbare energie zijn groei in 2021 gestaag voort. Een ongeziene 81 procent van alle nieuw gebouwde capaciteit was groen, blijkt uit nieuwe data van het Internationale Agentschap voor Hernieuwbare Energie (IRENA).

TOERISME

Het toerisme in Cambodja komt heel voorzichtig opnieuw op gang. Dat blijkt uit een rapport van de overheid over het eerste kwartaal van 2022. Maar het herstel gaat traag en de Chinese toeristen blijven voorlopig weg. Ook de oorlog in Oekraïne kan een negatieve impact hebben in Zuidoost-Azië, zeggen experts.

VOEDSELCRISIS

Landbouworganisaties wereldwijd bundelen de krachten in de zoektocht naar droogtebestendige gewassen voor boeren in het Zuiden, nu een wereldwijde voedselcrisis de meest kwetsbare gemeenschappen bedreigt.

PLASTICVERVUILING

De grote Belgische banken pompen samen meer dan 3 miljard euro in de plasticindustrie, stelt een rapport van FairFin. Daardoor zwengelen ze de productie verder aan, terwijl die zware gevolgen heeft voor milieu en klimaat.

KLIMAAT

Vier cruciale indicatoren van klimaatverandering – broeikasgasconcentraties, zeespiegel, temperatuur en zuurtegraad van de oceanen - staan sinds vorig jaar op recordniveau. Volgens de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) is het opnieuw een duidelijk teken dat de mens planetaire veranderingen veroorzaakt.

ECONOMISCHE TRANSITIE

Steeds meer bedrijven beginnen hun producten te labelen om de klimaatimpact ervan te laten zien. Maar hebben consumenten - en vooral het klimaat - daar een boodschap aan?

Selecteer een continent
voor meer nieuws

IPS News logo