Twee dagen onafgebroken rijden - of 2800 kilometer op één tank. Het levert een nieuwe waterstoftrein een vermelding op in Guinness World Records, maar het toont vooral hoe veelbelovend waterstof is treinverkeer.
Nairobi in Kenia - en niet Brussel, Bonn, of Genève - werd door de VN naar voren geschoven als de beste plek om het Santiago Netwerk te installeren, de organisatie die advies zal uitbrengen over verlies en schade als gevolg van klimaatverandering. Toch gaat Genève, de derde duurste stad ter wereld, met de eer lopen.
Zelfs in een scenario waarbij we de opwarming van de aarde volledig stoppen, zal meer dan een derde van het ijs in de Europese Alpen tegen 2050 verdwijnen. Doen we gewoon verder zoals nu, zal de helft van het ijsvolume verloren gaan. Dat berekenden Zwitserse en Franse wetenschappers.
Een klimaat dat warmer wordt zal ook invloed hebben op de stabiliteit van bergen, concludeert een internationaal team van onderzoekers. Zij keken naar het verleden om te kunnen inschatten wat de gevaren van loskomende stenen zijn voor bergsporters, wegen en spoorwegen.
De Vrije Universiteit Brussel (VUB) en onderzoekscentrum imec hebben dodehoeksensoren voor vrachtwagens ontwikkeld die gebruik maken van baanbrekende technologie om zwakke weggebruikers sneller te detecteren.
Vliegen is slecht voor het milieu, maar hoe groot de schade per land precies is, is bijzonder moeilijk te berekenen. Tenzij je er big data bij neemt, dachten Noorse wetenschappers.
De wereldwijde nood aan schone energie biedt kansen aan landen die rijk zijn aan mineralen die nodig zijn voor het maken van zonnepanelen en batterijen.
VN-klimaatbaas Simon Stiell hoopt dat de volgende klimaattoppen het met veel minder bezoekers kunnen stellen. De laatste top in Dubai was een recordeditie met bijna 84.000 deelnemers.