In 2022 zijn in de EU 10.000 mensen overleden op plattelandswegen - en dus niet op autosnelwegen. Ze maken hiermee ongeveer de helft uit van alle verkeersdoden. Dat blijkt uit een rapport van de European Transport Safety Council (ETSC).
Laaggelegen wijnregio’s in Spanje, Italien Californië zullen tegen het einde van deze eeuw niet meer leefbaar zijn, blijkt uit onderzoek van verschillende Franse instituten. Maar nieuwe regio’s worden geschikt, waaronder België, Nederland en zelfs Denemarken.
In 1975 gidste de toenmalige Franse minister Simone Veil een historische abortuswet door het bijna volledig mannelijke Franse parlement. Nu, veertig jaar later, staan die rechten opnieuw ter discussie, ook in de verkiezingen voor het Europese Parlement waar Veil voorzitter van werd.
Uit een nieuwe analyse van Oxfam blijkt dat minder dan acht cent van elke euro aan belastinginkomsten in de G20-landen afkomstig is van belastingen op vermogen. Goederen en diensten worden veel zwaarder belast.
Groene elektriciteit heeft de wereldeconomie in 2023 een boost van 10 procent gegeven, door de investeringen in de productie van schone energie en de verkoop van elektrische auto’s. Dat zeggen analisten van het Internationaal Energieagentschap (IEA).
Het Europese laadnetwerk voor elektrische auto’s is in de afgelopen drie jaar verdrievoudigd tot ruim 630.000 laadpalen. Het netwerk groeide vorig jaar sneller dan het elektrische wagenpark.
De helft van de 75 meest kwetsbare landen ter wereld ziet de kloof met rijke landen opnieuw groeien, blijkt uit een nieuw rapport van de Wereldbank. Nochtans beschikken de landen vaak over een jonge bevolking, grote natuurlijke rijkdommen en een groot potentieel aan energie.
De klimaatimpact van de luchtvaart wordt sterk onderschat, zegt een nieuwe studie in opdracht van Bond Beter Leefmilieu (BBL). “Terwijl we van andere sectoren grote klimaatinspanningen verwachten, krijgt de luchtvaart vrij spel om te blijven uitstoten: dat is onrechtvaardig en contraproductief”, luidt de conclusie.