De klimaatverandering bedreigt alle kustgebieden ter wereld, ook de West-Afrikaanse. Volgens onderzoekers van het Franse Institut de Recherche pour le Développement (IRD) zijn er drie scenario’s. Slechts één garandeert een goede afloop.
De traditionele leiderschapsrol van Nigeria in Afrika is in de afgelopen jaren steeds minder vanzelfsprekend geworden, zegt Sheriff Folarin, politicoloog aan de Covenant University in Ota (Nigeria).
De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te perken eisen een zware tol van de toeristische sector. Vooral het internationale toerisme zal zware klappen krijgen, zegt Pamela Coke-Hamilton van de VN-conferentie inzake handel en ontwikkeling (Unctad).
Na de technisch succesvolle maar politiek zwakke klimaattop in Polen volgt in 2019 een belangrijk klimaatexamen voor de wereld. Grote vraag is hoeveel en welke landen hun nationale klimaatplannen zullen opkrikken, en hoe.
Een kwart van de elektrische auto’s die dit jaar in Europa worden verkocht, zal in China geproduceerd zijn, blijkt uit een analyse van milieudenktank T&E. Hogere importheffingen kunnen helpen, maar de Europese fabrikanten moeten vooral sneller elektrificeren om te overleven.
Laaggelegen wijnregio’s in Spanje, Italien Californië zullen tegen het einde van deze eeuw niet meer leefbaar zijn, blijkt uit onderzoek van verschillende Franse instituten. Maar nieuwe regio’s worden geschikt, waaronder België, Nederland en zelfs Denemarken.
Sinds het Klimaatakkoord van Parijs in 2015 hebben Europese banken 256 miljard euro gepompt in aan sectoren die een bedreiging vormen voor bossen. De financiële sector vormt een blinde vlek voor het Europese klimaat- en milieubeleid, zegt Greenpeace.
De klimaatimpact van de luchtvaart wordt sterk onderschat, zegt een nieuwe studie in opdracht van Bond Beter Leefmilieu (BBL). “Terwijl we van andere sectoren grote klimaatinspanningen verwachten, krijgt de luchtvaart vrij spel om te blijven uitstoten: dat is onrechtvaardig en contraproductief”, luidt de conclusie.