Twee dagen onafgebroken rijden - of 2800 kilometer op één tank. Het levert een nieuwe waterstoftrein een vermelding op in Guinness World Records, maar het toont vooral hoe veelbelovend waterstof is treinverkeer.
Nairobi in Kenia - en niet Brussel, Bonn, of Genève - werd door de VN naar voren geschoven als de beste plek om het Santiago Netwerk te installeren, de organisatie die advies zal uitbrengen over verlies en schade als gevolg van klimaatverandering. Toch gaat Genève, de derde duurste stad ter wereld, met de eer lopen.
Zelfs in een scenario waarbij we de opwarming van de aarde volledig stoppen, zal meer dan een derde van het ijs in de Europese Alpen tegen 2050 verdwijnen. Doen we gewoon verder zoals nu, zal de helft van het ijsvolume verloren gaan. Dat berekenden Zwitserse en Franse wetenschappers.
Een klimaat dat warmer wordt zal ook invloed hebben op de stabiliteit van bergen, concludeert een internationaal team van onderzoekers. Zij keken naar het verleden om te kunnen inschatten wat de gevaren van loskomende stenen zijn voor bergsporters, wegen en spoorwegen.
Vliegen is slecht voor het milieu, maar hoe groot de schade per land precies is, is bijzonder moeilijk te berekenen. Tenzij je er big data bij neemt, dachten Noorse wetenschappers.
De rush op grondstoffen voor de groene transitie wakkert landroof en onderdrukking van inheemse volkeren aan, zegt Rukka Sombolinggi van de Toraja-stam op het Indonesische eiland Sulawesi. Ze kroop in haar pen om dit onderbelichte probleem aan te kaarten.
Werkt natuurbehoud? Grootschalig onderzoek in Science suggereert van wel. Een wereldwijde analyse van honderden bestaande onderzoeksresultaten toont aan dat natuurbehoud de soortenrijkdom bevordert of op z’n minst de achteruitgang ervan vertraagt.
De wereldwijde nood aan schone energie biedt kansen aan landen die rijk zijn aan mineralen die nodig zijn voor het maken van zonnepanelen en batterijen.