Nieuwsagentschap
GEZONDHEID

Natuurgeluiden zoals vogelgezang of het ruisen van bomen, hebben een verlichtende invloed op stress en angst. Verkeerslawaai doet die positieve impact echter teniet, blijkt uit een Britse studie. Of hoe een zone 30 in de stad ook de mentale gezondheid ten goede komt.

INNOVATIE

Vijfhonderd elektrische deelauto’s in Utrecht gaan tijdens de piekuren energie terugleveren aan het net. Zo werken ze als ‘energiebuffer’ om het net stabiel te houden.

KLIMAATVERANDERING

Door de stijging van de temperatuur hebben ziektekiemen betere overlevingskansen, ook als die meeliften tussen de veren van trekvogels.

 

STEDEN

De invoering van lage emissiezones gaat vaak gepaard met heel wat controverse, vaak ook uit vrees voor de impact op de lokale economie. Ricard Gil van de IESE Business School deed onderzoek naar de gevolgen van LEZ’s in Madrid.

LUCHTVAART

Milde aanpassingen aan het vluchtplan van een klein aantal vluchten kan de klimaatimpact van vliegtuigsporen halveren. En dat is ook bijzonder goedkoop: amper 4 euro per vlucht.

OCEANEN

De ernstig bedreigde noordkaper herstelt zich stilaan van een dieptepunt in 2020. Maar de populatie is nog altijd een pak kleiner dan vroeger en de sterfte blijft hoog. “Het is nog te vroeg om te vieren”.

LUCHTVAART

Een belasting die stijgt met het aantal vluchten dat je per jaar neemt, kan de uitstoot sterk verminderen en de gewone burger toch buiten schot laten. Dat zeggen verschillende ngo’s op basis van onderzoek door milieuadviesbureau CE Delft.

MENSENRECHTEN

’s Werelds grootste fabrikanten van elektrische auto's laten nog onvoldoende zien hoe ze het risico op mensenrechtenschendingen in hun toeleveringsketens aanpakken. Amnesty International stelde een ranking van bedrijven op, waarin de Chinese reus BYD onderaan bungelt.

INNOVATIE

De ceo’s van meer dan vijftig bedrijven roepen de nieuwe EU-Commissie op om vast te houden aan het klimaatdoel van uitstootloze auto’s tegen 2035. De doelstelling geeft de sector de zekerheid die broodnodig is om de transitie tot een goed einde te brengen, zeggen onder meer Volvo, Maersk en Uber.

MOBILITEIT

Europese steden komen veel dichter bij het ideaal van de 15-minutenstad - waar alles snel zonder auto bereikbaar is - dan grote steden elders in de wereld. Maar tussen steden en wijken zijn er grote verschillen, en die kunnen ongelijkheid aanjagen.

Selecteer een continent
voor meer nieuws

IPS News logo