Er is veel te doen geweest over de luxejet die Donald Trump kreeg van Qatar tijdens zijn reis naar de Golfstaten. Maar de essentie van de reis is de innige relatie tussen de VS en de oliestaten die al decennia lang wordt uitgediept, schrijft Adam Hanieh, hoogleraar Politieke Economie aan de Universiteit van Exeter.
De Port of Antwerp-Bruges heeft de Volta 1 in gebruik genomen, de eerste volledig elektrische sleepboot in Europa. Het is een belangrijke stap in de vergroening van de haven.
Energieprojecten met een capaciteit van 1700 gigawatt zitten vast in Europa door een ouderwets stroomnet. Veel netbeheerders gaan nog uit van verouderde scenario’s en veronderstellingen, blijkt uit onderzoek.
De elektrische auto zit sterk in de lift. Eén op de vier verkochte auto’s is al elektrisch, en tegen 2030 zullen dat er al vier op de tien zijn, verwacht het Internationaal Energieagentschap.
Na wind- en zonne-energie krijgen we misschien ook wel ‘regenenergie’. Wetenschappers in Singapore hebben een systeem ontwikkeld dat stroom genereert als het regent.
Europa hoeft niet te kiezen tussen strenger klimaatbeleid of meer defensie, argumenteren Duitse experten van het Kiel Institute for World Policy. “Het zijn twee kanten van dezelfde medaille: investeringen in klimaat leiden tot besparingen op het vlak van defensie.”
Niet-fossiele energie was vorig jaar goed voor meer dan 40 procent van de wereldwijde stroomproductie. Vooral zonne-energie breekt alle records: de productie uit zon is verdubbeld in amper drie jaar tijd.
De Amerikaanse importtarieven zullen de opmars van hernieuwbare energie in de VS hinderen, maar kunnen wereldwijd weinig roet in het eten gooien. Dat stelt klimaatorganisatie 350.org na een eerste analyse.
Na jaren van dalingen stijgt zelfs in industrielanden de vraag naar energie. De wereld heeft vooral nood aan elektriciteit, en om die te produceren gebruiken we ook meer gas, steenkool en kernenergie.
Vorig jaar heeft de vraag naar batterijen de historische mijlpaal van 1 terawattuur (TWh) gerond, blijkt uit cijfers van het Internationaal Energieagentschap (IEA). China is de grote koploper, terwijl Europa voor een ‘make or break’-moment staat.