Nieuwsagentschap

SDG 4: Onderwijs

ARMOEDE

Een miljoen kinderen dreigt de economische gevolgen van covid-19 niet te overleven, zegt Nobelprijswinnaar Kailash Satyarthi. Dat is te wijten aan een onrechtvaardige besteding van de wereldwijde covid-19-steun voor economisch herstel.

PESTEN

Tieners die zich emotioneel ondersteund en geliefd voelen door hun ouders, zullen minder vaak cyberpesten. “Het is belangrijk om dat te beseffen, nu kinderen meer dan ooit online zijn”, stellen onderzoekers van New York University. 

CORONACRISIS

Verschillende Nobelprijswinnaars en regeringsleiders wijzen op de rampzalige gevolgen van covid-19 voor kinderen die niet in staat zijn om online onderwijs te volgen.

TERUG NAAR SCHOOL

Franse onderwijswetenschappers onderzoeken het groeiende succes van yoga op school. Hoe kunnen de scholen deze populaire bewegingsleer integreren? En kan yoga bijdragen aan de transformatie van het onderwijs? 

ONDERWIJS

Ongeveer één op de drie schoolkinderen wereldwijd kreeg geen les op afstand tijdens de covid-19-pandemie. Dat kan nog tientallen jaren gevolgen hebben voor economieën en samenlevingen, zegt Unicef.

MENSENRECHTEN

Toenemend geweld in Burkina Faso heeft meer dan een miljoen mensen op de vlucht gejaagd, zegt de VN-Vluchtelingenorganisatie UNHCR op basis van cijfers van de overheid.

ONDERWIJS

Het recentste jaarrapport van organisatie Education Cannot Wait is hoopvol over de groeiende aandacht voor de continuïteit van onderwijs tijdens noodsituaties. “We zien politieke wil om kinderen die conflict ontvluchten, snel weer onderwijs aan te bieden.” Covid-19 maakt die nood wereldwijd nog groter.

CORONACRISIS

Nu scholen wereldwijd de opstart van het nieuwe schooljaar bekijken, blijkt uit de meest recente gegevens van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en Unicef dat 43 procent van de scholen in 2019 geen degelijke voorzieningen had waar kinderen hun handen konden wassen met water en zeep. Een derde van die kinderen woont in Afrika ten zuiden van de Sahara.

ONDERWIJS

In een afgelegen dorp in de Peruaanse Andes staat een robot voor de klas. De robot werd ontworpen door docent Walter Velásquez, die zo tijdens de coronacrisis de kinderen toch van lesmateriaal wil voorzien.

ONDERWIJS

Het Nepalese onderwijssysteem was al in crisis voor de covid-19-pandemie. Maar nu de scholen al vier maanden gesloten zijn, maakt afstandsleren de digitale onderwijskloof steeds zichtbaarder.

Selecteer een continent
voor meer nieuws

IPS News logo