Google maakt zijn Earth Engine toegankelijk voor overheden, media en bedrijven. De schat aan satellietbeelden moet die partijen een extra wapen geven in de strijd tegen de klimaatcrisis.
Supermarktketen Albert Heijn laat zich begeleiden door WWF om de ecologische voetafdruk van verse en houdbare producten te halveren tegen 2030. Ze hebben daartoe een tweejarige samenwerkingsovereenkomst ondertekend.
Amerikaans onderzoek in onder meer België en Nederland toont aan dat de meeste mensen meer sympathie hebben voor Amerikaans president Joe Biden dan voor zijn Chinese collega Xi Jinping. Wel zien velen de invloed van China toenemen en opvallend is dat jongeren daar minder graten in zien dan de oudere generatie.
De aanval in maart op het theater van Marioepol door het Russische leger was een “duidelijke oorlogsmisdaad”. Dat is de conclusie van een lijvig rapport door Amnesty International.
Het noordoosten van Bangladesh wordt getroffen door de ergste overstromingen in decennia. Volgens het Rode Kruis zijn schatting 7,2 miljoen mensen getroffen, en de nood aan onderdak en noodhulp is groot.
Duurzame landbouwpraktijken verbeteren niet alleen de voedselzekerheid van boeren in Afrika, maar ook hun welzijn. Dat blijkt uit Brits onderzoek in Tanzania.
Langdurige temperatuurstijgingen en regenval vergroten de kans op conflicten - ook buiten het direct getroffen gebied. Dat blijkt uit nieuw onderzoek uit Italië en Spanje.
De Spaanse stad Sevilla heeft als eerste stad ter wereld een systeem ontwikkeld om hittegolven te classificeren en de gevolgen voor de volksgezondheid in te schatten. Net zoals stormen zullen ze voortaan ook een naam krijgen.
Ongecontroleerde visserij in de Amazone bedreigt de biodiversiteit in het stroomgebied en daarmee ook de visserij zelf, de belangrijkste bron van eiwitten en essentiële voedingsstoffen voor de lokale bevolking. Dat blijkt uit een analyse van visvoorraden in de afgelopen dertig jaar.
Wereldwijd daalt het aantal rokers, maar in bepaalde Afrikaanse landen stijgt de tabaksconsumptie. Dat komt vooral door agressieve marketing die zich richt op jongeren.