Superrijken in Europa nemen 140 keer per jaar het vliegtuig en hun luxejachten stoten jaarlijks evenveel CO2 uit als een gewone Europeaan in 585 jaar tijd. Dat zegt Oxfam in een nieuw rapport.
De Europese speelgoedsector trekt aan de alarmbel over producten die online verkocht worden van buiten de EU. Uit steekproeven blijkt dat 80 procent van het gekochte speelgoed niet voldoet aan de EU-veiligheidsnormen.
Zeven van de meest voorkomende Europese boomsoorten hebben hun genetische diversiteit in het verleden kunnen beschermen tegen grote milieucrises. Dat is hoopgevend nieuws in het licht van de klimaatverandering, zeggen Zweedse en Finse experten.
De Europese meren, rivieren en grondwaterlagen staan onder meer druk dan ooit tevoren, zegt het Europees Milieuagentschap (EEA). Beter waterbeheer is essentieel om vervuiling, aantasting van leefgebieden, de klimaatverandering en waterverspilling tegen te gaan.
De ernstig bedreigde noordkaper herstelt zich stilaan van een dieptepunt in 2020. Maar de populatie is nog altijd een pak kleiner dan vroeger en de sterfte blijft hoog. “Het is nog te vroeg om te vieren”.
’s Werelds grootste fabrikanten van elektrische auto's laten nog onvoldoende zien hoe ze het risico op mensenrechtenschendingen in hun toeleveringsketens aanpakken. Amnesty International stelde een ranking van bedrijven op, waarin de Chinese reus BYD onderaan bungelt.
De ceo’s van meer dan vijftig bedrijven roepen de nieuwe EU-Commissie op om vast te houden aan het klimaatdoel van uitstootloze auto’s tegen 2035. De doelstelling geeft de sector de zekerheid die broodnodig is om de transitie tot een goed einde te brengen, zeggen onder meer Volvo, Maersk en Uber.
Europese steden komen veel dichter bij het ideaal van de 15-minutenstad - waar alles snel zonder auto bereikbaar is - dan grote steden elders in de wereld. Maar tussen steden en wijken zijn er grote verschillen, en die kunnen ongelijkheid aanjagen.