Regeringen zijn van plan om in 2030 zowat dubbel zoveel fossiele brandstoffen te produceren als wat het Klimaatakkoord van Parijs toelaat. Dat blijkt uit een VN-onderzoek van twintig grote producerende landen van steenkool, olie en gas.
De oorlog in Gaza schudt de Midden-Oostenstrategie van China flink dooreen. Peking kan zich steeds moeilijker gedragen als “de vriend van iedereen en de vijand van niemand” in de regio, schrijft Chinakenner Andrew Latham
Fossiele bedrijven gokken erop dat de opwarming van de aarde niet zal omkeren en dat de olieprijs hoog blijft. Onder meer Shell, ExxonMobil en Kuwait Petroleum Corporation zetten in op dure olieprojecten die niet lonen in een wereld die maximaal 2 graden opwarmt. Dit blijkt uit een analyse van Carbon Tracker.
De coronapandemie heeft wereldwijd tot meer verdeeldheid, discriminatie en onderdrukking geleid, zegt Amnesty International bij de publicatie van zijn jaarrapport. Verschillende landen gebruiken de crisis om individuele vrijheden te beperken.
De elektrische auto blijft records breken, met dit jaar al een verkoop van wereldwijd 17 miljoen exemplaren. Maar liefst één op de vijf verkochte auto’s was elektrisch de voorbije maanden. De trend zal de auto-industrie ingrijpend veranderen en het olieverbruik sterk terugdringen, zegt het Internationaal Energieagentschap (IEA).
Toendra’s ondergaan veranderingen door de opwarming van de aarde. De mos- en grasrijke gebieden zijn traditioneel een belangrijke koolstofput, maar ze veranderen stilaan in een bron van CO2-uitstoot, waarschuwt nieuw onderzoek in Nature.
Zo’n 270 miljoen Chinezen, een derde van de stedelijke bevolking, wonen in zinkende steden die de strijd tegen de stijgende zeespiegel verliezen. Door bouwwoede en grondwaterwinning zakken deze stedelijke centra elk jaar een beetje meer, waardoor ze steeds sneller overstromen.
Europese lagekostenmaatschappijen als Ryanair en Wizz Air vervuilden in 2023 meer dan ooit. Ze stoten nu aanzienlijk meer uit dan tijdens de piek voor de coronapandemie.