In een scenario waarbij de wereldwijde temperatuur blijft stijgen, zullen sprinkhanen vaker voorkomen in landen zoals Iran, Afghanistan en Turkmenistan. Wetenschappers waarschuwen dat deze vraatzuchtige insecten de voedselzekerheid in die gebieden in het gedrang kunnen brengen.
Amerikaanse bommenwerpers hebben op 2 februari tientallen plaatsen in Irak en Syrië aangevallen om een droneaanval te wreken die aan drie Amerikaanse soldaten het leven kostte. Die aanval op een Amerikaanse basis in Jordanië wordt toegeschreven aan door Iran gesteunde milities.
Sinds november vorig jaar zijn herhaalde aanvallen uitgevoerd op schepen door vermoedelijke Somalische piraten. Laten ze zich inspireren door de Houthi-rebellen, en is hun dreiging weer helemaal terug? Samuel Oyewole, hoogleraar Politieke Wetenschappen aan de Nigeriaanse Universiteit van Oye Ekiti, analyseert de dreiging.
De strijd tussen de Israëlische strijdkrachten en de militanten van Hamas in Gaza gaat onverminderd door. Het dodental stijgt en de wapenvoorraden lijken schier onuitputtelijk. Defensie-expert Terrence Guay legt uit waar Israël en Hamas hun wapens blijven halen.
Een kwart van de elektrische auto’s die dit jaar in Europa worden verkocht, zal in China geproduceerd zijn, blijkt uit een analyse van milieudenktank T&E. Hogere importheffingen kunnen helpen, maar de Europese fabrikanten moeten vooral sneller elektrificeren om te overleven.
Laaggelegen wijnregio’s in Spanje, Italien Californië zullen tegen het einde van deze eeuw niet meer leefbaar zijn, blijkt uit onderzoek van verschillende Franse instituten. Maar nieuwe regio’s worden geschikt, waaronder België, Nederland en zelfs Denemarken.
Sinds het Klimaatakkoord van Parijs in 2015 hebben Europese banken 256 miljard euro gepompt in aan sectoren die een bedreiging vormen voor bossen. De financiële sector vormt een blinde vlek voor het Europese klimaat- en milieubeleid, zegt Greenpeace.
De klimaatimpact van de luchtvaart wordt sterk onderschat, zegt een nieuwe studie in opdracht van Bond Beter Leefmilieu (BBL). “Terwijl we van andere sectoren grote klimaatinspanningen verwachten, krijgt de luchtvaart vrij spel om te blijven uitstoten: dat is onrechtvaardig en contraproductief”, luidt de conclusie.