Terug naar de website
Bron-URL: http://www.ipsnews.be/artikel/rwandese-leraren-knoeien-met-slaagpercentages
RWANDA

Rwandese leraren knoeien met slaagpercentages

KIGALI
, ( ) —

Als in Rwanda onvoldoende leerlingen slagen voor een vak, vliegt de leerkracht eruit. Het gevolg is dat sommige leraren alles in het werk stellen om betere slaagpercentages te halen.

Minstens zestien directeurs van lagere en middelbare scholen in de districten Kirehe en Gakenke zijn ontslagen na tegenvallende resultaten bij de examens vorig schooljaar. In Rwanda sluiten schoolverantwoordelijken met hun district een contract af waarin ze beloven dat minstens 80 procent van de leerlingen zal slagen. "Deze leraars hebben gefaald en kregen een sanctie. Laat dat een voorbeeld zijn voor vele andere directeurs die hun engagementen niet nakomen", zegt een lid uit de onderwijsraad van Kirehe.

Een rapport over het onderwijs in een district van de Oostelijke Provincie bracht aan het licht dat "bepaalde schoolhoofden nauwelijks aan hun bureau zitten" en dat "de leerkrachten daarvan profiteren om andere beroepen uit te oefenen".

Iedereen geslaagd

In sommige scholen zijn alle leerlingen gezakt op de staatsexamens. "Zo'n cijfers kunnen we ons niet permitteren in het onderwijs. De verantwoordelijken van deze scholen moeten hiervoor opdraaien, want ze volgen de richtlijnen van het ministerie van Onderwijs niet", zegt iemand uit de onderwijsraad van Gakenke. Leerlingen van andere scholen zoals De Gazellen in Ngoma zijn dan weer allemaal geslaagd.

Om sancties te vermijden helpen sommige leerkrachten hun leerlingen te spieken, hekelt een onderwijsverantwoordelijke van de Oostelijke Provincie. Hij vreest dat het fenomeen erger zal worden, want leraars die geen goede score behalen, mogen inpakken.

"In sommige scholen bereiden de leerkrachten met hun leerlingen de examenvragen voor, zodat die de goede antwoorden kunnen instuderen", getuigt een leerling uit Kayonza. Hij stelt vast dat "de onderwijsverantwoordelijken in de eerst plaats gefocust zijn op de resultaten en minder belang hechten aan de kennis van de leerlingen."

Vals spelen

Bij elk staatsexamen worden er leerkrachten betrapt op vals spelen. "We helpen de leerlingen bij moeilijke examens zodat er meer van hen zouden slagen. Als er veel zakken, is het immers altijd de schuld van de leraar", verklaart een onderwijzer uit Gicumbi.

Deze vorm van vals spelen gebeurt ook aan de universiteiten. De minister van Onderwijs, Vincent Biruta, wil komaf maken met de fraude. "We kunnen geen kwaliteitsonderwijs hebben als we onze studenten leren knoeien."