Wereldwijd sterft elke veertig seconden een baby aan de gevolgen van vroeggeboorte, vooral in arme landen. Nochtans kunnen vijf eenvoudige ingrepen vaak levens redden, schrijven Andrew Shennan en Megan Hall, gynaecologen aan het King’s College London.
Bezorgdheden over menstruatiearmoede hebben in de hele wereld geleid tot protest tegen de zogeheten ‘tampontaks’. Toch moeten veel vrouwen nog steeds btw betalen op maandverband.
Afrikaanse economieën lonken steeds meer naar goedkope productie in plaats van de vaak schadelijke winning van grondstoffen, omdat het gezien wordt als gunstiger voor de ontwikkeling. Op Internationale Vrouwendag waarschuwt professor Internationale Ontwikkeling Niamh Gaynor dat die verschuiving risico’s inhoudt voor vrouwen en kan leiden tot crises in het gezinsleven.
Hiv verdween tijdens de pandemie wat naar de achtergrond, maar het blijft een wereldwijd probleem, schrijft arts en onderzoeker Jessica Haberer van de universiteit van Harvard naar aanleiding van Wereldaidsdag op 1 december. Er is een revolutie op til in de preventie van de soa die aids veroorzaakt, schrijft ze, maar die wordt gehinderd door onder meer een gebrek aan belangstelling.
Een kwart van de elektrische auto’s die dit jaar in Europa worden verkocht, zal in China geproduceerd zijn, blijkt uit een analyse van milieudenktank T&E. Hogere importheffingen kunnen helpen, maar de Europese fabrikanten moeten vooral sneller elektrificeren om te overleven.
Laaggelegen wijnregio’s in Spanje, Italien Californië zullen tegen het einde van deze eeuw niet meer leefbaar zijn, blijkt uit onderzoek van verschillende Franse instituten. Maar nieuwe regio’s worden geschikt, waaronder België, Nederland en zelfs Denemarken.
Sinds het Klimaatakkoord van Parijs in 2015 hebben Europese banken 256 miljard euro gepompt in aan sectoren die een bedreiging vormen voor bossen. De financiële sector vormt een blinde vlek voor het Europese klimaat- en milieubeleid, zegt Greenpeace.
De klimaatimpact van de luchtvaart wordt sterk onderschat, zegt een nieuwe studie in opdracht van Bond Beter Leefmilieu (BBL). “Terwijl we van andere sectoren grote klimaatinspanningen verwachten, krijgt de luchtvaart vrij spel om te blijven uitstoten: dat is onrechtvaardig en contraproductief”, luidt de conclusie.