Terug naar de website
Bron-URL: http://www.ipsnews.be/artikel/dominicanen-eisen-meer-geld-voor-onderwijs
DOMINICAANSE REPUBLIEK

Dominicanen eisen meer geld voor onderwijs

SANTO DOMINGO
, ( ) —

De regering van de Dominicaanse Republiek krijgt steeds meer tegenwind van een goed georganiseerde protestbeweging. Overal herinneren gele paraplu's en T-shirts met opdruk de regering eraan dat ze heeft beloofd minstens 4 procent van het bruto binnenlands product aan onderwijs uit te geven.

"4% voor onderwijs", staat er op de felgele paraplu's die op talrijke balkons in de hoofdstad te zien zijn. Elke vierde dag van de maand om vier uur 's middags duiken er op verschillende plaatsen in het land ook betogers op met gele paraplu's en T-shirts. Ze eisen dat de Dominicaanse Republiek eindelijk 4 procent van haar nationale welvaart investeert in onderwijs, zoals het parlement in 1997 wettelijk vastlegde.

Alleen Haïti en Ecuador minder

Voor dit jaar is er maar 900 miljoen euro voor onderwijs ingeschreven in de Dominicaanse begroting, amper 2,4 procent van het bruto binnenlands product. Daarmee blijft het land ver achter bij Cuba (18,7 procent), El Salvador (8 procent), Jamaica (6,1 procent) of Mexico (5,3 procent). In Latijns-Amerika en de Caraïben geven alleen het straatarme Haïti en ook Ecuador minder uit aan onderwijs.

De campagne, die vorig jaar gelanceerd werd, wordt gedragen door verschillende burgerorganisaties. In advertenties roepen bekende Dominicanen hun medeburgers op de actie te steunen. Dat kan heel makkelijk. Er rijden bijvoorbeeld steeds meer auto's rond met gele bumperstickers.

Een derde van de bevolking van de Dominicaanse Republiek is jonger dan veertien. De regering moet meer investeren in de toekomstkansen van al die jongeren, vinden de actievoerders. "We blijven protesteren tot ze hun belofte inlossen", zegt Diomedes Mercedes, een advocaat die elke vierde van de maand met een aantal medestanders de wacht optrekt voor het presidentieel paleis in Santo Domingo. "Vorig jaar kwamen we hier elke maand bijeen tot november, en dit jaar begonnen we weer in januari."

94 procent voorstander

Veel van de actievoerders achter de campagne leerden elkaar twee jaar geleden kennen. Ze organiseerden het verzet tegen een omstreden vergunning voor een producent van cement die aan de slag wilde gaan in het natuurreservaat Los Haitiese. De plannen werden afgeblazen en de actievoerders besloten andere campagnes te gaan voeren.

"We hebben nu een zekere autoriteit in het land", zegt Mercedes. "We denken dat we zullen slagen, want we vertolken een nationaal gevoel. Opiniepeilingen laten zien dat 94 procent van de mensen voorstander zijn van 4 procent voor onderwijs."

Ploegensysteem

Volgens Elizabeth Mateo Perez, de voorzitter van Toy Harto pero Creo en Mi Pais (Ik ben het beu, maar ik geloof in mijn land), een van de grootste organisaties in de coalitie, heeft de Dominicaanse Republiek nood aan 11.000 nieuwe klassen en 75.000 extra leerkrachten. De opvang van kleuters is ondermaats, en ook geestelijk gehandicapte kinderen vallen buiten het systeem. Leerkrachten moeten drie shifts in het onderwijs combineren om genoeg te verdienen om hun gezin te onderhouden. Door het gebrek aan leerkrachten en klassen krijgen de kinderen in de Dominicaanse Republiek maar vier uur per dag les. Het onderwijs wordt georganiseerd in drie opeenvolgende shifts per dag.

Toy Harto probeert ook via gerechtelijke weg de regering tot actie aan te zetten. De organisatie heeft een klacht ingediend die ondertekend is door 1078 mensen – onder meer alle leden van het Dominicaanse parlement.

Volgens Perez telt de Dominicaanse Republiek te veel ministers die ook veel kosten, en gaat er ook veel geld verloren door corruptie. Als die ontsporingen worden aangepakt, heeft het land meteen genoeg geld voor goed onderwijs, oordeelt ze.